Categorieën
marketing

Wat is online marketing?

Online marketing is alle marketing die online plaats vindt met als doel een product, service of dienst te promoten en meer sales te genereren. Je kunt online marketing op veel verschillende manieren toepassen. Denk hier bij onder andere aan het inzetten van één van de vele verschillende social media platformen, maar ook het opstellen en uitsturen van emails valt onder online marketing.

Alle activiteiten die je online onderneemt om jouw product of dienst aan de man te brengen valt onder online marketing.

Waar moet je rekening mee houden als je online marketing wilt inzetten?

Online marketing is een hele fijne tool om jouw product of dienst aan de man te brengen. Het is vaak veel goedkoper en duurzamer dan offline marketing. Toch is het belangrijk dat je weet wat je doet en niet zomaar alles via elk kanaal probeert te promoten. Kijk altijd goed naar je product of dienst en kies online tools uit die erbij passen. Het is belangrijk dat je jouw doelgroep goed begrijpt zodat je weet waar je deze het beste op kunt targetten.

Voorbeeld: Je hebt een weekplanner voor studenten ontwikkeld en wilt deze graag promoten. Als je kiest voor een advertentie op Facebook is de kans groot dat jouw verkopen niet heel hard zullen gaan. Facebook is niet meer het social mediakanaal waar veel jongeren tussen de 12-18 op zitten. Deze investeren hun tijd tegenwoordig meer in en op YouTube, TikTok en Instagram. Plaats je een advertentie op één van deze kanalen zal je advertentie succesvoller zijn en zal je meer sales genereren. De les die je hieruit kunt trekken is dat een marktonderzoek enorm belangrijk kan zijn en dat je goed je doelgroep moet betrijpen. Vind je niche en richt al jouw online pijlen hierop!

online marketing

Voordelen online marketing

Er zijn veel voordelen aan online marketing, meer dan nadelen. Het internet is gigantisch groot en je kan deze inzetten om jouw product of dienst optimaal te promoten. De onlinemarkt groeit dagelijks en er komen jaarlijks nieuwe vormen van online marketing bij. Het zal enorm zonde zijn om hier geen gebruik van te maken. Door middel van online marketing kan je jouw doelgroep ook beter bereiken en kun je de statistieken online bijhouden. Zo kan je zien welke marketingstrategieën en campagnes het goed hebben gedaan en welke het wat minder hebben gedaan.

Al met al is het ook vele malen goedkoper en duurzamer dan offline marketing.

Verschillende vormen van online marketing

Er zijn veel manieren van online marketing die je kunt inzetten om jouw product, service of dienst te promoten. De top 3 van meest succesvolle manieren van online marketing zijn:

  1. SEA in de vorm van Google Adds: Adverteren op Google
  2. SEO: Je website optimaliseren zodat deze hoog scoort in zoekmachines zonder dat je hier kosten aan hebt.
  3. Content marketing: Content creëren die relevant is voor jouw product, service of dienst zodat je deze voor zowel punt één als twee kunt inzetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *